Stöttar kampen mot cancer med rosa balar

Trioplast - rosa balar
Trioplast och Lantmännen uppmärksammar kampen mot bröstcancer med rosa balar.

TillverkningI sommar kommer vi att se rosa balar på fälten runt om i landet. Pengar från försäljningen av rosa plastfilm går till bröstcancerforskningen. Trioplast, Lantmännen och deras gemensamma slutkunder skänker 25 kr per rulle rosa film till BRO, Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation.

Kampanjen har redan gjort stor succé på Nya Zeeland i fjol och nu kommer även de rosa balarna att synas i Sverige. Efter sommarens skörd så räknar man med att 300 000 rosa balar kommer att synas runt om i landet.

En idé från Nya Zeeland

Trioplast som tillverkar polyetenfilm för ensilagebalar står tillsammans med Lantmännen och Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation bakom kampanjen. Men idén kommer ursprungligen från Nya Zeeland där Trioplasts distributör Agpac lanserade kampanjen för att öka medvetenheten.

– Vi är otroligt glada över att ha kunnat lansera kampanjen här i Sverige, speciellt då vi har många kvinnor inom jordbruket. Bröstcancer påverkar också många av oss, antingen direkt eller indirekt, säger Göran Ericson, marknadschef på Trioplast.

Göran berättar att deras återförsäljare Lantmännen direkt nappade på idén:

– Vi fick väldigt god respons från Lantmännen och intresset för kampanjen har varit överväldigande. Det roliga är att kampanjen också körs parallellt i andra länder runt om i Europa, säger Göran.

Beräknas inbringa halv miljon kronor

Trioplast - bröstcancer
Rosa balar på Nya Zeeland.

Genom att visualisera budskapet med rosa balar ute på fälten hoppas Trioplast och Lantmännen att de kan påminna fler om att bidra till bröstcancerforskningen. Den totala försäljningen beräknas inbringa 200 000 kronor i Sverige.

– Kampanjen pågår i flera europeiska länder så räknar man totalt i hela EU kommer vi att bidra med cirka en halv miljon kronor till följd av Rosa Balar-kampanjen, berättar Göran.

Instagram-tävling

För att uppmärksamma och stötta kampen mot bröstcancer ytterligare har aktörerna lanserat en tävling på Instagram. Genom att fota och dela en bild på Instagram med hashtag #rosabalar är man med i en utlottning av priser från greatdays.se och mat från Lantmännen. Det går också bra att skicka in sitt bidrag via e-post.

Du kan läsa mer om tävlingen här samt om Rosa Balar-kampanjen på Trioplasts webbsida. Här hittar du även information om Trioplast som i år även firar 50-årsjubileum.

Redaktionen
redaktionen@branschjournalen.se