Spar dyrbar tid med ett personligt leasingbolag

Pelaro - Leasing

Transport & LogistikIdag finns det generellt två stora kategorier som erbjuder leasing: bilhandlarna och kreditinstituten. Som ett privatägt leasingbolag seglar Pelaro Billeasing för sig självt och har i mer än 25 år verkat som den personliga leasingförmedlaren.

Efter 25 år i branschen visar Göteborgsplacerade Pelaro Billeasing att de är här för att stanna. Med en personlig kundkontakt verkar leasingbolaget som en förmedlare mellan säljare och köpare. Genom att bedriva finansiell kundleasing, hjälper Pelaro Billeasing sina kunder med hantering av åtaganden, allt för att de ska kunna spara dyrbar tid.

En personlig leasingförmedlare

Sedan starten har Pelaro Billeasing verkat som det personliga leasingbolaget. Majoriteten av Pelaro Billeasings kunder har tidseffektiva yrken, varför de sätter stort värde på en effektiv hantering av sina leasingavtal. Anders Wengholm, vd på Pelaro Billeasing, berättar mer:

Pelaro - Anders Wengholm
Anders Wengholm, vd på Pelaro i Göteborg.

– Om det händer något med bilen eller om kunden ska lösa sitt avtal, så är det en process. Vi verkar som en personlig förmedlare och hanterar processen på ett sätt som är smidigt för alla involverade parter. Våra kunder behöver med andra ord inte lägga så mycket tid på olika bilärenden, något som är mycket uppskattat.

Anders poängterar hur viktig den personliga kontakten är och att deras kunder alltid kan ringa eller maila om de behöver hjälp. Då får man prata med antingen Anders, Allan eller Christian.

– Om en kund ringer oss och måste ha hjälp snabbt så hanterar vi ärendet direkt. Ju mer komplicerat något är desto bättre är vi jämfört med våra konkurrenter. När vi går hem för kvällen ska alla frågor från kunder vara besvarade, säger Anders.

Bedriver finansiell kundleasing

Pelaro bedriver idag finansiell leasing, framförallt mot företag, vilket per definition innebär att man har samma rättigheter och skyldigheter som om man hade ägt bilen. Man måste teckna försäkring, vårda sin bil med service och när kontraktet har gått ut lösa ut restvärdet. Skillnaden jämfört med operationell leasing, då man ”hyr” bilen mot en leasingavgift, är prislappen.

– Det är som med allt när det kommer till att hyra kontra äga; det är bekvämt att hyra men det har en prislapp. Det är därför vi har valt att bedriva finansiell leasing, men med undantaget att vi hjälper våra kunder att hantera sina åtaganden, förklarar Anders.

Med kundleasing, ett mindre vedertaget begrepp jämfört med leverantörsleasing menar Anders, innebär det att kunden kontaktar Pelaro direkt med sitt önskemål. Därefter lägger Pelaro en beställning hos bilhandlaren för sin kunds räkning.

Stort ömsesidigt förtroende

Anders avslutar med att poängtera hur Pelaro har ett stort förtroende för sina kunder och gör allt för att de ska spara så mycket tid och pengar som möjligt på sina avtal:

Pelaro - Billeasing
Efter 25 år i branschen visar Göteborgsplacerade Pelaro att de är här för att stanna.

– Våra kunder skriver inte på ett kontrakt hos bilhandlare som sen skickas in till bilhandlarens finansbolag. Vi känner våra kunder och ser en trygghet i att teckna kontrakt med dem.

Efter 25 år i branschen har Pelaro drygt 1 600 leasingavtal, något som motsvarar cirka 300 miljoner kronor som är ute och kör på vägarna. Besök www.pelaro.se för att ta kontakt med en personlig leasingförmedlare som inte är bunden till specifika bilmärken.

Redaktionen
redaktionen@branschjournalen.se