Snabb expansion för DFDS i Sverige

DFDS - Transport
Logistik- och rederiföretaget DFDS Sverige startade ett nytt åkeri för frekvenstrafik 2013.

TransportLogistik- och rederiföretaget DFDS Sverige är en del av DFDS-koncernens europeiska nätverk och har under de senaste åren expanderat snabbt. Som effekt har företaget startat flertalet nya verksamheter, däribland ett åkeri åt en välkänd aktör inom bilindustrin.

DFDS har sedan starten varit inriktade på internationella transporter där huvudmarknader är England, Benelux, Frankrike, Italien, Baltikum och Ryssland. Niklas Andersson som är vd på DFDS Sverige berättar om några av de nya verksamheterna som expansionen resulterat i.

Nytt åkeri för frekvenstrafik

2013 startade DFDS ett specialiserat åkeri i Sverige där de servar bland andra Volvo med frekvenstrafik. Detta innebär ”just-in-time”-leveranser in till de olika fabrikerna. Med 50 dragbilar och 130 chaufförer går bilarna dygnet runt på veckodagarna och servar de olika Volvofabrikerna lokalt i Göteborgsområdet.

– Vi är alltid lyhörda och villiga att ta oss an nya projekt. I mars tog vi till exempel över hela Volvos terminalverksamhet i Arendal och har anställt 150 personer. Kontraktslogistik är något vi försöker satsa allt mer på med strukturella band till våra kunder, förklarar Niklas.

Intermodala transporter

DFDS arbetar mycket med intermodala transportsätt, något som enligt Niklas är mycket uppskattat hos deras kunder. All trafik mellan Sverige och Italien går exempelvis på järnväg och tack vare direkta färjelinjer från Göteborg till England och Belgien har DFDS Sverige kunnat ta sig an allt större uppdrag de senaste tre åren.

DFDS - Niklas Andersson
Niklas Andersson, vd på DFDS Sverige.

– Vi använder alla transportsätten och försöker erbjuda våra kunder ett fullt spektra av tjänster. Vissa kunder kan exempelvis tänka sig en dags längre ledtid med ett visst transportsätt medan en annan kund vill att det ska gå snabbare. Då anpassar vi transporten efter kundens behov och önskemål, berättar Niklas.

DFDS Sverige har även kontrakt med flertalet kunder i södra Sverige som de lagrar allt från mejeriprodukter till frukt och grönt åt i ett kyllager i Karlshamn. Därefter distribuerar de varorna med tempererade bilar ut till dagligvaruhandel till såväl Sverige som Ryssland och Baltikum.

Customer focus initiative

Enligt Niklas beror en stor del av företagets framgångar på deras Customer focus initiative som går ut på att alltid arbeta nära marknaden. Viktigt för DFDS Sverige är att försöka förstå kunders underliggande behov, något som inte alltid är självklart för transportföretag. På så vis kan man hjälpas åt att minska totalkostnader samt öka service och kvalitet för kunderna.

– Vi har utvecklats enormt i vår närhet till kunderna på de senaste fyra åren. Inom bilindustrin har vi exempelvis alltid dygnet-runt-bemanning, både på kontor och i bilarna, så våra kunder alltid kan få tag i vår jourverksamhet. Eller om en kund vill minska sitt lager så hjälper vi till med mer frekventare transporter, avslutar Niklas.

www.dfdslogistics.com kan du läsa mer om DFDS Logistics representation i 12 länder med 23 kontor, företagets logistik- och rederidivision samt deras stora expansion i Sverige.

Redaktionen
redaktionen@branschjournalen.se