Lyckat butikskoncept för inredningskedjan Lagerhaus

Lagerhaus - Heminredning
Lagerhaus är en av få aktörer som lyckats kombinera snygg design till ett lågt pris.

Hem & BostadDet finns många inredningsaktörer som lyckats med snygg design och likaså med låga priser. Men Lagerhaus är en av få aktörer som lyckats kombinera design till ett lågt pris, något som tydligt speglas i deras nya butikskoncept.

I Sverige och Skandinavien finns det ett stort inredningsintresse och vi har insett att de små detaljerna kan göra stor skillnad. Lagerhaus har specialiserat sig på dessa inredningsaccessoarer som gör hemmet såväl trendigt som personligt. Genom ett eget sortiment, designat av Lagerhaus, erbjuder inredningskedjan en unik design till ett lågt pris.

Fräsch, enkel och modern butiksinredning

Lagerhaus - Design
Lagerhaus egen designavdelning formger och ritar mönster till större delen av sortimentet.

Vid införandet av Lagerhaus nya butikskoncept har fokus legat på hur varulägg, inredning och kommunikation interagerar för att göra det lättare för kunden att shoppa. Den 2 juni 2014 öppnades dörrarna till Lagerhaus butik i Nordstan, Göteborg, den första där det nya konceptet implementerats. Sedan dess har konceptet införts i flera butiker i Sverige och Norge.

– Den nya butiksmiljön håller en fräschör, enkelhet och modernitet som bidrar till att stärka varumärket och spegla sortimentet. Vår intention är att produkterna ska vara i fokus, inte inredningen, berättar Lagerhaus marknadschef Johanna Cargioli.

Det nya butikskonceptet är en viktig milstolpe i Lagerhaus varumärkesresa, där de även satsat på att stärka sin identitet. Golvet i samtliga butiker återkopplar till den blå varumärkesfärgen och loggan.

Egen designavdelning i Göteborg

Lagerhaus började redan 1996 med externa designsamarbeten. Idag har inredningsaktören en helt egen designavdelning som från huvudkontoret i Göteborg formger och ritar mönster till större delen av sortimentet. Detta är något de vill lyfta fram, menar Johanna, då inte alla känner till att Lagerhaus produkter inte går att köpa någon annanstans.

– Det vi själva formgivit kallar vi Design by Lagerhaus. Vi jobbar även med produkter som är Selected by Lagerhaus och som våra designers valt ut tillsammans med inköpsavdelningen, säger Johanna.

Färgsprakande Slå in-avdelning

Lagerhaus - Presentinslagning
På Lagerhaus Slå in-avdelning finner man presentpapper, snören, presentboxar och presentpåsar i en explosion av färger.

Färg är en viktig del för Lagerhaus varumärke. Är trenden neutrala färger så speglas detta sortimentet, men för att alltid ha färgglädjen så arbetar Lagerhaus mycket med sin färgsprakande Slå in-avdelning. Här finner man bland annat presentpapper, snören, presentboxar och presentpåsar i en explosion av färger.

– Sortimentet och färgkarta på vår Slå in-avdelning är annorlunda än glas, porslin och köksinredning. Shoppingbeteendet är annorlunda när man köper förbrukningsprodukter såsom presentpapper och påsar jämfört med kuddar och mattor, säger Johanna och avslutar:

– Färg är en viktig del i vårt nya butikskoncept och speglas i såväl sortiment som helhetsupplevelsen.

Vill du läsa mer om Lagerhaus nya butikskoncept? Besök www.lagerhaus.se för att läsa mer om Lagerhaus nyheter och rådande heminredningstrender.

Redaktionen
redaktionen@branschjournalen.se