Floow tar plastmattan in i designvärlden

Floow är en ny designad plastmatta från HRD Carpets.

Hem & BostadPlastmattan blir populärare i våra hem och alltfler trendmedvetna ser nu också fördelarna med en snygg matta som är lätt att underhålla. Än så länge har 2015 bland annat bjudit på nykomlingen Floow som presenterades under Formex och Stockholm Furniture Fair.

Med nyskapande design och ett annorlunda materialval tog Floow såväl Formex som Stockholm Furniture Fair med storm. Plastmattan i Floows olika modeller i kombination med moderna mönster är unikt för branschen, menar Per-Åke Andersson, vd på HRD Carpets, textilföretaget bakom Floow.

Sju modeller i sju färger

Per-Åke beskriver Floow som en matta med nyskapande design och, för dagens design, annorlunda material. Likt dess syster Horredsmattan står plast i centrum men här med ett större fokus på design.

Floow - Mattor
Mattan EX. passar perfekt i det moderna hemmet.

– Floow tar ett steg från Horredsmattan och vi lägger extra stor vikt på att designa snygga och moderna mattor som passar in i dagens trendiga hem, säger Per-Åke.

Floow finns i sju olika modeller med vardera sju färger som enkelt går att matcha med den inredning man har, eller den känsla man vill förmedla. De sju modellerna är designade av två av branschens mest välrenommerade formgivare, Britt-Marie Henriksson och Johanna Nädele-Ljungkvist.

Här finns allt från enfärgade mattor i grått och svart till Chevron-mönstrade i dova jordskalor. Men det bästa av allt? De håller en evighet och är väldigt lätta att tvätta och sköta om.

Nästa steg är export ut i världen

I dag finns Floows mattor i drygt 30 butiker över hela landet och snart introduceras varumärket i mer designinriktade matt- och inredningsbutiker. Ett stort fokus ligger på de mindre designbutikerna i storstäderna, ett perfekt sätt att nå den lite yngre generationen.


Per-Åke berättar också att man utöver Sverige har ett globalt fokus och tittar på att exportera Floow till andra marknader såsom Europa, USA och Asien. Framförallt Asien är intressant då man i Asien är väldigt intresserad av skandinavisk design.

Skänker till välgörenhet

Floow - Matta
10 kronor per såld matta går till Barncancerfonden.

Utöver de snygga mattorna finns ytterligare en anledning att välja Floow, de skänker nämligen en del av intäkterna till välgörenhet. Vilken välgörenhet som pengarna går till varierar. Den här gången har Floow valt att 10 kronor av varje såld matta går till Barncancerfonden.

– Vi tycker det är viktigt att bidra och det får alla anställda att känna att de gör en bra sak här på HRD Carpets, berättar Per-Åke.

www.floowcarpets.se kan du läsa mer om Floow och hitta din nästa matta. Vill du titta och känna på en Floow-matta? På webbsidan hittar du även din närmaste återförsäljare.

Redaktionen
redaktionen@branschjournalen.se