Följ med på Delicatos spännande förnyelseresa

Delicato - Fika
Delicato genomgår nu en förnyelseresa mot nya spännande fikaupplevelser.

Hälsa & LivsstilNyligen genomförde Delicato en stor konsumentundersökning för att utröna fikatrender och hur vi svenskar faktiskt fikar. Baserad på resultaten genomgår Delicato nu en förnyelseresa mot nya spännande fikaupplevelser.

Våren 2015 gjorde Delicato en stor kartläggning av svenska folkets fikavanor. 2 500 konsumenter deltog i undersökningen där det visade sig att fika är väldigt viktigt för oss svenskar då det sätter guldkant på tillvaron. Så hur fikar vi?

En spännande förnyelseresa för moderna fikatillfällen

Delicato - Delicatoboll
Delicatobollen är en av Delicatos ikoniska produkter.

Delicatos undersökning visade att det viktigaste för svenska folket, oberoende om det är chokladboll eller tårta, är att fikat ska smaka gott. Därefter listades faktorer såsom att det sätter guldkant på tillvaron, att det är viktigt med hög kvalitet samt att fikat ska se tilltalande ut. En annan del av undersökningen var att kartlägga när och var man fikar. Här visade det sig att 79 procent av svenskarnas fika är en gemensam aktivitet; med vänner, familj eller kollegor antingen hemma, på språng eller på café.

– All denna kunskap nyttjade vi och startade vår förnyelseresa. Vi kommer under 2016 att presentera ett flertal spännande nyheter kopplat till svenska fikatrender. Utåt kallar vi det Nya Delicato men för oss handlar det mycket om att hitta tillbaka till våra rötter men i ny tappning, berättar Delicatos VD Jörgen Bergqvist.

Det moderna svenska fikat

Som specialister på att samla människor för att njuta av bakverk av hög kvalitet, satsar Delicato på att äga alla sociala moderna svenska fikatillfällen. De senaste åren har de stora trenderna varit amerikanskt fika såsom doughnuts, jättemuffins eller franska macarons, berättar Jörgen, men nu är de svenska bakverken på återtåg:

– Det är riktigt roligt att undersökningen gett oss nya idéer trots att vi har arbetat inom branschen så länge. Delicatobollen och Dammsugaren är två av våra ikoniska produkter, men vi har betydligt större sortiment än så, berättar Jörgen.

I Segeltorp utanför Stockholm har Delicato ett stort bageri där allt från inköp av råvaror till utveckling av produkter och förpackning hanteras. Där finns ett huvudbageri med varma produkter, ett provbageri där de utvecklar produkter och ett bageri för lyxprodukter som petit four och choklad.

Går i bräschen för hållbarhet

Delicato - Chokladboll
I Segeltorp utanför Stockholm har Delicato ett stort bageri med huvudbageri, provbageri och bageri för lyxprodukter.

Viktigt för Delicato har alltid varit att ha hög kvalitet på sina råvaror och att använda så få tillsatser som möjligt. Bland annat har Delicato de högsta miljö- och kvalitetscertifieringarna och tar helt avstånd från transfetter.

– Hållbarhetsfrågan generellt är väldigt stor i livsmedelsbranschen och det är en fråga som också engagerar Delicato och där vi önskar ta en ledande position, säger Jörgen och avslutar:

– Vi tittar bland annat på hur man kan minska belastning i hela transportkedjan och hur vi kan arbeta ännu närmare våra råvarulevernatörer för att säkerställa hållbara råvaror.

Delicato säljs idag till dagligvaruhandelns aktörer med butiker som ICA, Coop, Hemköp och Willys och även till foodservice-marknaden. Sedan en tid tillbaka har Delicato även egna butiker. För att läsa mer om Delicatos förnyelseresa, besök www.delicato.se.

Redaktionen
redaktionen@branschjournalen.se